Cyklen blev allemandseje
Som med rigtig mange opfindelser og nye tiltag, så er det til at starte med noget, der er forbeholdt dem i samfundet, der havde flest penge. De velhavende og den øvre middelklasse havde mulighed for at anskaffe sig en væltepeter eller en af de andre tidlige cykeltyper, men den slags ændrer sig løbende over tid, og cyklen blev langsom, men sikker, en af de foretrukne måder at komme frem og tilbage på.
Biler var på ingen måde allemandseje, og det var ikke altid sikkert, at den offentlige transport lige passede til ærindet. Cyklen gav en frihed, og det var lettere og hurtigere end at gå. Så selvom cykler stadig kostede mange penge, var der flere og flere, der valgte at investere i en.
Det ændrer sig af mange grunde
Men så blev biler populære. De faldt i pris, og langt de fleste familier fik råd til at købe en til deres husholdning. Nu tog mange bilen til arbejde, og når de skulle handle, og det gav et fald i cyklens popularitet.
Oliekrisen gjorde sit indtog i 1970’erne, og det samme gjorde cyklens popularitet. Det var dyrt at køre i bil, og der kom også større fokus på, at biler forurenede ved brug, hvor cyklen ikke gjorde. Flere fik igen øjnene op for den frihed, cyklen kan give, og det er ikke ualmindeligt at se cyklister over hele landet, hvor det er helt almindeligt at finde gode og brede cykelstier til formålet.
I de større byer kan manglen på parkeringspladser og priserne, for dem, der er der, også betyde rigtig meget for, om dem, der skal på arbejde, studie eller bare en hyggelig tur, vælger cyklen frem for bilen. Igen noget, der kan glæde miljøet.
Selv i medierne, både de nationale og de internationale, er det tydeligt, at Danmark er en cykelnation, og det er samtidig noget, som turisterne kan være med til. Mange byer og områder har bycykler, der kan benyttes mod et depositum, og flere hoteller har også cykler, der kan benyttes af gæsterne, så de nemt at komme frem.
Danskerne selv cykler ikke kun til arbejde, for nogen er det at cykle selve arbejdet. Cykelbude kommer lynhurtigt frem i byerne med breve og små pakker, hjemmehjælpere og postbude det samme, og der også dem, der dyrker cykling på eliteplan og lever af deres sport.